Sain kaksi projektia:
1.Projekti. Hotellin Facebook-sivujen päivitys 3 viikon ajan noin 2 kertaa viikossa. Julkaisin ensimmäisenä sinne itsestäni esittelyn ja selfien.
Muuten julkaisin facebookissa kuvia ja videoita ja yritin laittaa hieman vähemmän tekstiä, jotta kuvat ja tärkeä tieto olisi nopeasti silmäiltävissä.
Laitoin mm. esittelyvideon hotellin mini suitesta näin ystävänpäivän alla.
Lisäksi olen myös esitellyt hotellin kokoustiloja ja tilaussaunan kuvien kera.
Hotellissa toimi ennen vaaleja Sauli Café, josta myös kerroin facebook-sivuilla ja kysyin kahvilan pitäjiltä luvan, että saanko ottaa heistä kuvan ja julkaista hotellin fb- sivuilla.
Facbookkia päivitin itsenäisesti ja oma-toimisesti viikottain. Keskustelin muiden työntekijöiden kanssa, että minkälaisia julkaisuja he haluaisivat nähä Facebookissa ja otin heidän mielipiteensä huomioon julkaisuja tehdessäni.
Jokaisen julkaisun jälkeen seurasin omatoimisesti julkaisujen kattavuutta. Kuinka paljon ihmisiä kukin julkaisu on tavoittanut jne. Niiden perusteella tein havaintoja, että eniten tykkäyksiä sai ensimmäinen itseni esittely, sekä videot. Selkeät, lyhyet ja nopeasti silmäiltävät julkaisut ovat kaiken A ja O. Lisätietoja saa sitten hotellin omilta internet-sivuilta tai laittamalla facebookissa viestiä.
Pyrin tavoittelemaan eri postauksilla eri asiakasryhmiä. Kuten Sauli Café tavoitteli senioreita huomattavasti enemmän. Toki hieman nuorempiakin kävi, mutta seniorit olivat suurin asiakasryhmä kahvilassa.
Tein itsenäisesti alustavan viikkosuunnitelman word-tiedostoon, johon olen laittanut ylös, että minkä julkaisun kirjoitan minäkin päivänä, ja mitä julkaisu sisältää. Ja jos tarvitsee ottaa kuvia respassa töiden ohella, niin hoidan kuvien ja videoiden ottamisen hiljaisina hetkinä.
Alla kuva viikkosuunnitelman alusta.
Selvitin myös asiakastilastot/budjetoinnin seuraavasti:
Selvitin ja tarkkailin facebookista, että kuinka suuren määrän ihmisiä saisin tavoitettua tietylle julkaisulle, jos markkinoisin julkaisuja. Eli maksaisin tietyn määrän, että facebook markkinoi julkaisua isommalle asiakaskunnalle tietyltä alueelta tietyn ajan verran.
Näyttökaappauksia julkaisuista:
2. Projekti. Hotellin minibaarin uusille hinnoille mainoksen tuottaminen. Mainos näkyisi jokaisessa hotelli huoneessa ja sen täytyy olla selkeä ja siisti. Mainoksessa täytyy näkyä minibaarin hinnasto, sekä Hotellin logo.
Tein erilaisia mainoksia ja harjoittelin sivujen käyttöä. Lähetin sähköpostilla sitten valmiita mainoksia eteenpäin töihin, ja sieltä valittiin paras ja kerrottiin, mitä pitää vielä parannella.
Pääsin käyttämään erilaisia internet-sivuja kuten Pixabay, Canva.
Canva on ilmainen suunnitteluohjelma, jossa suunnittelin mainosta.
Canvassa on valmiita pohjia ja erilaisia malleja ja voi tehdä melkeinpä minkä kokoisia mainoksia/kortteja jne tahansa. Kätevä suunnitteluohjelma, jossa paljon valinnanvaraa.
Huonot puolet Canvassa on, että se on hieman kökkö versio verrattuna vaikkapa Wordiin. Canvassa ei suoraan saa näppäilemällä esimerkiksi euron merkkiä, vaan sen joutuu kopioimaan ja liittämään vaikkapa wordistä.
Ja jos haluaa pyyhkiä yhden askeleen taaksepäin mitä oli tehnyt, niin sivu saattoi pyyhkiä enemmän ja sitten se saattoi mennä sekaisin ja joutui aloittamaan kokonaan alusta. Kyllä sitä oppi sitten ajan kanssa käyttämään ja oppi tietämään, että koska tapahtuu mitäkin, kun painaa jostakin napista.
Alapuolella kuvakaappaus sivusta ja yhdestä harjoittelustani mainokselle. Eli mainoksen taustalle suoiteltiin laittamaan jokin aiheeseen liittyvä kuva. (valmista hinnastoa en julkaise, koska sitä ei ole vielä edes hotellissa esillä.)
Hyvä raportti tekemistäsi töistä.
VastaaPoista